Simtgadei veltītā LNSO koncerttūre izraisa pozitīvas Eiropas kritiķu atsauksmes

Simtgadei veltītā LNSO koncerttūre izraisa pozitīvas Eiropas kritiķu atsauksmes

Simtgadei veltītā LNSO koncerttūre izraisa pozitīvas Eiropas kritiķu atsauksmes.

Pagājušonedēļ Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) devās Latvijas valsts simtgadei veltītā turnejā uz Slovākijas, Francijas, Šveices un Vācijas nozīmīgām koncertzālēm. Ar Pētera Vaska, Sergeja Rahmaņinova un Pētera Čaikovska skaņdarbiem orķestris uzstājās tādās pazīstamās vietās kā Parīzes filharmonija, Eksanprovansas Grand Théâtre un Štutgartes Liederhalle Bēthovena zāle. Visi koncerti izpelnījās ne tikai plašu skatītāju uzmanību, bet arī kritiķu atsaucību.
20. oktobrī LNSO uzstājās Provansas Grand Théâtre (Eksanprovansa, Francija), kas celts 2007. gadā un kur regulāri uzstājas Eiropas un Amerikas slavenākie klasiskās mūzikas jomas pārstāvji.
Kritiķe Florānsa Mišela īpaši izceļ Čaikovska Sestās simfonijas krāšņo izpildījumu:

“Vakara otrā daļa veltīta Čaikovska Sestajai simfonijai. Latviešu mūziķi pievēršas skaņdarbam ar skaidru dinamikas plānu un rūpīgumu attiecībā pret tembrālo skaistumu. Poga vada savu “karapulku” ar precizitāti un iekšēju mieru. Viņš nepaļaujas uz nejaušību attiecībā uz savām iecerēm, un skaņdarba kopējā arhitektūra balstās uz gruntīgiem pamatiem, turklāt to izgaismo uzrunājoša, elpojoša saturiskā vadlīnija. Adagio un vēlāk Allegro non troppo daļās mūs pārsteidz mūziķu vienotība gan ātros, gan atturīgos tempos. Arī metālpūtēji parāda savu balsi, un, neiekrītot patosā, demonstrē priekšplānā esošo dramatisko krāsu. Slavenais Allegro con grazia tiek interpretēts līksmi un eleganti, uzburot baleta gaisotni. Pēdējā daļa no emocionālā skatupunkta ir visveiksmīgākā. Izmisums nepielūdzami aizved pie nenovēršamām beigām un izskan cildeni. Sirdi plosošā mūzika pilnībā aizpilda telpu un pārņem mūs visaptveroši, aizvedot sēru tumšajā valstībā.” 

23. oktobrī orķestris sniedza koncertu Parīzes filharmonijā, Francijā. Uzstāšanās koncertā Grand Nord (“Dižie ziemeļi”) diriģenta Andra Pogas vadībā bija orķestra debija šajā prestižajā koncertzālē, kas atklāta vien 2015. gada janvārī, bet jau paspējusi kļūt par vienu no Eiropas nozīmīgākajām skatuvēm. Vairāk nekā 2000 sēdvietu lielā zāle Žana Nuvela ekscentriskajā koncertnamā bija pilna.
Franču mūzikas kritiķis Bertrāns Sentetjēns atzinīgi atsaucas par Pēteri Vasku kā komponistu, kā arī orķestri kā meistarīgu izpildītāju:

“Šajā simtās jubilejas svinību gadā kopš Latvijas valsts dibināšanas Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, ko Andris Poga vada kopš 2013. gada, nevarēja neatklāt vakaru ar Pēteri Vasku –mūsdienu zināmāko latviešu komponistu. Viņa skaņdarbam Musica appassionata – 20 minūšu garai poēmai stīgu orķestrim – emocionalitātes netrūkst. Latviešu orķestris to atskaņo ar degsmi, un šis skaņdarbs izvēršas spēcīgā iekšējā dramaturģijā, kas līdzinās gandrīz kinematogrāfiskai drāmai. Šis Vaska skaņdarbs ir skaists atklājums ar raksturpilnu saturu.” 

Īpašu atzinību no kritiķa Alēna Košāra izpelnījās Andris Poga un viņa meistarība:

“Latviešu diriģentu Andri Pogu darīja plašāk zināmu Jevgeņija Svetlanova diriģēšanas konkurss Monpeljē 2010. gadā, un kopš tā laika viņš apliecinājis sevi kā vienu no jaunās paaudzes ievērojamākajiem diriģentiem. Šoreiz satikām mākslinieku vienā vienīgā Parīzes koncertā, kur viņš uzstājās ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri, ko vada kopš 2013. gada, un šis koncerts kļuva par vienu no Parīzes rudens sezonas izcilākajiem simfoniskās mūzikas notikumiem.” 

Pozitīvas atsauksmes guva arī koncerts Frīdrihshāfenes Grāfa Cepelīna nama Hugo Ekenera zālē, Vācijā. Tas tika nodēvēts par augstākā līmeņa skaņas kultūru no Baltijas, ar plašu dvēseles skaņu:

“Ar savu izteikti skaidro ķermeņa valodu un žestiem 38 gadus vecais orķestra muzikālais vadītājs Andris Poga turpina izcilo Baltijas diriģentu tradīciju. Viņu ietekmējušas studijas gan dzimtenē, gan Vīnē, arī igauņu kolēģa Pāvo Jervi meistarklases un atbalsts.” 

Koncertā Vācijā piedalījās arī slavenā latviešu vijolniece Baiba Skride, kuras saspēle ar diriģentu tika īpaši atzīmēta:

“Vijoles tonis bija tik kvalitatīvs kā smalki noausts zirnekļtīkls. Diriģents, soliste un orķestris darbojās kopīgā, spēcīgā enerģijā.” 

LNSO turneja Francijā, Vācijā un Šveicē notika ar Kultūras ministrijas atbalstu un to rīkoja Parīzes koncertaģentūra
Productions Internationales Albert Sarfati, kas starptautiski pārstāv Andri Pogu un kopš 2015. gada arī LNSO.


Pievieno komentāru:

Klausies latviešu mūziku