Vox Clara
Apraksts
Vox Clara
- 1. Res est admirabilis / conductus
- 2. Vox clara / hymnus
- 3. Benedicamus
- 4. Ingrediente Domino / responsorium
- 5. Kyrie eleison ymas
- 6. Miserere mei / cantus falsobordone
- 7. Unicornis captivatur / conductus
- 8. Uterus hodie / versus
- 9. Veni Sancte Spiritus / antiphona
- 10. Plangas cum lacrimis / hymnus
- 11. Quasi stella matutina / antiphona
- 12. Alleluya alto re di gloria / lauda
- 13. Respondemos / cantus
- 14. Gaude Maria / sequentia
Šajā albumā ir iekļauta viduslaiku mūzika – gregoriskie dziedājumi un dažādi vēlīno repertuāru paraugi, kas atspoguļo atskaņošanas praksi dažādās Eiropas pilsētās vēlīnajos viduslaikos. Tas ir laiks, kad sakrālajā mūzikā vēl joprojām dominē gregoriskais korālis, taču paralēli eksistē dažādi paraliturģiskas un sekulāras mūzikas žanri, kur ārkārtīgi svarīga loma ir improvizācijai un attiecīgās lokalitātes mūzikas tradīcijai. Visi šie žanri savstarpēji nemitīgi mijiedarbojās. Tas ir tikai mīts, ka viduslaikos tika atskaņots tikai tas, kas rakstīts nošu manuskriptos, tie bieži vien bija domāti tikai kā atcerēšanās palīgs un praksē liela loma bija improvizācijai. Šodienas plašie pētījumi un vēsturiski informētas atskaņošanas prakse pierādījusi, ka bieži tieši tas, ko rakstiski nevarēja fiksēt, mūzikai piešķīra dziļāko jēgu, ekspresivitāti un smalkumu. Tikai tā viduslaiku cilvēks nonāca pie mūzikas valodas, kas tam bija svarīga un palīdzēja dzīvot. Šo albumu caurvij Ziemassvētku tēma, kas viduslaiku cilvēkam bija viena no pašām svarīgākajām. Tā visā dažādībā tiek atklāta dziedājumos Res est admirabilis, Vox clara, Uterus hodie un Gaude Maria. Ierakstā dzirdama mūzika no vairākām Eiropas pilsētām, taču akcents likts uz Ziemeļeiropas mūzikas tradīciju Hamburgā, Rīgā un Lundā, kā arī Limožas bagātīgo agrīnās daudzbalsības mantojumu. Katra no šīm pilsētām viduslaikos bija spilgta savās kultūras dzīves izpausmēs, kur arī mūzikas rokrakstiem ir savas spilgtas, atšķirīgas iezīmes. Caur šiem kontrastiem ierakstā nojaušams un piedzīvojams vēlīno viduslaiku Eiropas krāšņs un daudzveidīgs mūzikas dzīves norišu atspulgs. Dažādās Eiropas pilsētās konkrētās mūzikas izpausmes varēja būt ļoti atšķirīgas. Līdzīgi tradicionālajai mūzikai, arī viduslaiku sakrālajā mūzikā viens un tas pats dziedājums katrā vietā skanēja atšķirīgi. Tas bija atkarīgs no lokālās mūzikas gaumes, tradīcijas, pieejamajiem instrumentiem, arhaiskās daudzbalsības praksēm un tautas valodas, kas blakus latīņu valodai aizvien vairāk vēlīnajos viduslaikos “parādās” gan sakrālajā, gan sekulārajā mūzikā. Albumā dzirdamajā interpretācijā izmantoti latviešu tradicionālajā mūzikā dokumentētie instrumenti dūdas un ratalira, dzirdama agrīnā latviešu valoda (Veni Sancte Spiritus), kā arī izmantoti tradicionālās dziedāšanas elementi. Tā ir ieraksta dalībnieku interpretācija par to, kā šī mūzika varētu būt skanējusi viduslaiku Rīgā.