Stāvovācijas pēc neatkarīgā baroka operteātra Collegium Musicum Riga viesizrādes Pēterburgā

Stāvovācijas pēc neatkarīgā baroka operteātra Collegium Musicum Riga viesizrādes Pēterburgā.

Stāvovācijas pēc neatkarīgā baroka operteātra Collegium Musicum Riga viesizrādes Pēterburgā.

16.oktobra vakarā Pēterburgas kameroperas IV Starptautiskajā kameroperu festivālā sevi spoži apliecināja neatkarīgais baroka operteātris Collegium Musicum Riga un diriģenta Māra Kupča viesizrāde “Stories of Clorinda, Jephte and Ismène”, drīz vien gūstot izcilas Krievijas kritiķu atsauksmes.
Latvijas senās mūzikas atskaņotājmākslinieku izpildījumā Krievijas publika iepazinās ar trīs 17. un 18. gadsimta mini operu paraugiem. Viesizrādes pirmajā daļā tika uzvesti vieni no skaistākajiem 17. gadsimta itāļu operas sižetiem – komponista Klaudio Monteverdi (Claudio Monteverdi) stāsts par Klorindas un Tankrēda cīņu jeb “Il Combattimento di Tancredi e Clorinda” (1638) un Džakomo Carissimi (Giacomo Carissimi) oratorija “Jephte” (~1648), prezentējot agrīnās formas operas, retorisko žestu valodu, kā arī grieķu traģēdijas stila kostīmu rekonstrukcijas. Otrajā daļā Pēterburgas klausītāji tika aicināsi pārcelties uz 18. gadsimta Francijas galmu, izbaudot reti izpildītu franču stila meistardarbu - Fransuā Rebela (François Rebel) un Fransuā Frankēra (François Francœur) heroisko pastorāli Ismène. Komponistu kopdarbs 1747. gadā tika īpaši veltīts slavenās Madam de Pompadour privātajam teātrim.
Iestudējumu "Stories of Clorinda, Jephte and Ismène" Pēterburgā atskaņoja baroka orķestris Collegium Musicum Riga, baroka koris Collegium Choro Musici Riga, baroka deju grupa Gunas Ezermales vadībā un galvenie solisti – soprāni Monta Martinsone un Ilze Grēvele-Skaraine, tenors Ansis Bētiņš, baritons Rinalds Kandalincevs un bass Edgars Skarbulis, bet par skatuves vizuālo tēlu rūpējās kostīmu māksliniece Jeļena Forste, scenogrāfs Artūrs Arnis un retorisko žestu horeogrāfe Katerina Antonenko. Visi mūziķi un radošā komanda spēja aizkustināt publiku nekavējoties.
Izskanot pēdējai notij, Pēterburgas kameroperas skaisto baroka stila zāli pāršalca tūlītēji bravo saucieni. To savā recenzijā raksturo arī “Classical Music News” kritiķis Aleksandrs Matusevičs (Александр Матусевич):

„Latvijas viesizrādes galvenā priekšrocība ir muzikālais līmenis. Maestro Kupča orķestrim [...] ir savs stils, skanējums, sava baroka pasaule, tādējādi tas skanēja ļoti daudzveidīgi un negaidīti. Tīri un muzikāli skanēja koris, lieliski apvienojoties ar orķestra vēsturisko instrumentu skanējumu. Abu uzveduma daļu scenogrāfija nav tikai harmoniska un estētiska, bet efektīva. Starp vokālistu kvartetu, kurš izpildīja solo daļas, īpaši izceļami divi dziedātāji […] – izteiksmīgais soprāns Ilze Grēvele-Skaraine un aristokrātiskais baritons Rinalds Kandalincevs.” 

Senās mūzikas kolektīvu vadītājs, uzveduma “Stories of Clorinda, Jephte and Ismène" diriģents un mākslinieciskais vadītājs Māris Kupčs atzīst:

“Žēl, ka Rīgā nav baroka teātra, kas varētu būt atjaunotās Vāgnera zāles vietā. Tā būtu unikāla iespēja beidzot arī Rīgas iedzīvotājiem un viesiem, kā arī īpaši tūristiem un “Vāgnera kulta” sekotājiem novērtēt Rīgas kultūrvēsturiskās bagātības, kā arī iespēja Eiropas līmenī lepoties ar pašmāju senās mūzikas atskaņotājmāksliniekiem, kuru vārds arvien vairāk tiek atpazīts un augsti novērtēts tieši ārzemju koncertzālēs, akcentējot unikālo spēju uzvest operas vēsturiskā režijā. Trūkst tikai telpas. Skumji, ka Vāgnera zāles potenciāls netiek izmantots.” 

Pateicamies atbalstītājiem - Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijai, Bauskas pilij, Rīgas Vēsturiskā Teātra un mūzikas biedrībai!


Pievieno komentāru: